Een Ode aan de Zeehaas

Intermezzo op de ALV 2014

Opgesteld en verwoord door Roy van Aller

WVB ALV 8 februari 2014

 

Een Ode aan de Zeehaas.  

Zeehaas video

 500_pvmt.jpg

De ons allemaal welbekende Zeehaas is verkocht en van de week in Rotterdam uitgebrand. Een treurig voorval.

Maar daar gaan we het nu niet over hebben. Het zal gaan over de afgelopen 22 jaar waarin de watersportvereniging heel veel aan de Zeehaas te danken heeft gehad.

 

Startschip, contrastartschip, begeleidingsschip, finishschip en af en toe ook nog eens boeienlegger. Ook altijd stand by als startschip mocht de sleepboot van Multraship onverhoopt voor een berging of iets wat daarop lijkt weggeroepen worden.

 

Openingsweekend, Scheldemondraces, Delta Race, Breskens Sailing Weekend, Delta Combi, United 4, Europese kampioenschappen J24, zomeravondwedstrijden en vroeger ook nog enkele keren de Antwerp race.

Als een wedstrijdleiding een boot nodig had kon er altijd een beroep op de Zeehaas gedaan worden.

 

Het was voor de wedstrijdcomitéleden altijd een bijzonder goed toeven aan boord van de Zeehaas. We zijn er ook nooit iets te kort gekomen. Eerst was het Joke en later Corrie die altijd goed voor ons zorgde en niet alleen voor op de Zeehaas maar ook aan boord van de andere comitéschepen. De rubbers voeren af en aan met kaasstaarten en pannekoeken.

 

Maar we moesten wel zeebenen en een goede maag hebben. We hebben ten anker liggend wel wat afgeslingerd. Voor ons aan boord niet zo'n probleem, we wisten er van. Maar voor de stabiel liggend en om ons heen varende zeiljachten was het voor de bemanningen vaak een angstaanjagend schouwspel.

 

De Zeehaas was voor ons als wedstrijdleiding een mooi en gezellig platform.

  • Met de vlaggen goed zichtbaar voor de deelnemende jachten.
  • Met een aparte VHF voor de wedstrijdleider.
  • Met een sterk en betrouwbaar grondtakel.
  • De schipper zelf zorgde voor de kanonschoten of geluidsignalen.
  • Als contrastart wist haar schipper de Zeehaas de laatste minuut voor de start altijd keurig op de lijn te houden.
  • Echt snel was ze niet met haar 8 knopen, maar met een beetje anticiperen was ze wel snel genoeg. Bij de finish is ze nooit te laat aangekomen.
  • Haar schipper was ook altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, gezien de tijd die hij met de dames van het wedstrijdsecretariaat door bracht voor de wedstrijd. Maar hij wilde het wel altijd duidelijk bevestigd hebben door de wedstrijdleider. En zo hoort het ook.

 

Natuurlijk waren er regels en procedures aan boord en haar schipper was streng.

  • Ruim op tijd de extra mast en de vlaggenlijnen optuigen.
  • Op de afgesproken tijd werd er ook ontmeerd en dan moesten de comitéleden maar zorgen dat ze aan boord waren anders hadden ze het nakijken.
  • Nadat de wedstijdleider eens de procedures 1 t/m 4 had ingevoerd voor het monitoren van de startlijn bij een start van de wedstrijd, voerde de schipper zelf procedure 5 in waar op klokke 11 of 6 glazen voor de zeevarenden onder u streng de hand aan werd gehouden. Een schoot aan voor alle hens.

Daarom zijn al onze starts om half elf om op tijd de procedure 1 t/m 4 afgewerkt te hebben.

 

De Zeehaas, een gedenkwaardige boot en een trouw schip, waar we het nog vele jaren over zullen hebben.

 

Maar zoals de Engelse schrijver Joseph Conrad al zei en die ik zelf ook graag citeer “Ships are allright, it’s the men in them”.

De voorzitter heeft aansluitend de jarenlange inzet van de Zeehaas en haar schipper Meo Vroon gewaardeerd met het aan Meo uitreiken van de Peter Vroon Memorioal Trophy

Zeehaas video